200x200

Єдина Країна! Единая Страна!
Menu
Menu
Menu
Menu
Menu
Menu
Menu
Menu
Menu
Menu
Menu
Menu
Menu
Menu
Menu
Menu
Menu
Menu
Menu
Menu
Menu
Menu
Головна » Файли » Мои файлы

Конфлікт між буденним життям і високими пориваннями душі особистості, дійсністю і мрією в драмі-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня»
[ Викачати з сервера (5.15 Mb) ] 23.11.2015, 13:22

Мета: Глибше вивчити твір Лесі Українки, розвивати вміння висловлювати власні думки, робити спостереження та висновки.  Через дослідження проблеми допомогти учням зрозуміти, яка головна умова людського життя, збагатити свій життєвий досвід розумінням переваг вільної людини над невільною, вчити толерантності

Епіграф:    Що є свобода?   (Г. Сковорода)

 

  1.  Організаційний момент

Вступне слово вчителя:  Сьогодні ми завершуємо роботу над драмою Лесі Українки «Лісова пісня». Давайте ще раз уявимо себе серед предковічного волинського лісу. Провесна…

Слайд №1  «Весна», музичний фон

   2 . Актуалізація опорних знань

Фронтальне опитування:

  • Які почуття Мавки та Лукаша ілюструє весняна природа в першій частині твору?
  • Хто така Мавка?

Очікувана відповідь: Це лісова дівчина. В драмі вона є символом високої людської мрії, уособленням духовності і краси.

  • Що розбудило Мавку від зимового сну?

( Гра Лукашевої сопілки. «Весна ще так ніколи не співала, як отепер»,- каже Мавка. Тільки така гра могла передчасно розбудити Мавку, глибоко вразити її чутливу, ніжну душу.)

  • Як характеризує Лукаша така гра?

(Лукашева гра свідчить про його чистоту, безпосередність, незвичайну мистецьку обдарованість)

                                                                                                                                

Слайд №2  «Пізнє літо»

 

Вчитель:  Дія друга. Ми бачимо сумний пейзаж пізнього літа, який налаштовує читача на драматичний розвиток подій.

  • Що змусило Лукаша піти на шлях зради?

(Його засмоктує буденщина, гонитва за найнеобхіднішим. Цьому сприяють мати, Килина)

  • Чи зробила Килина Лукаша щасливим?

(Розрив з Мавкою, одруження з лицемірною, духовно убогою Килиною губить Лукаша)

  • Який пейзаж описується в ремарці до третьої дії?

 

Слайд №3  «Хмарна осіння ніч», чується вовче виття

Виття протяжне, дике – це крик загубленої Лукашевої душі, що тяжко карається за зраду

  • Чому зраджена Мавка рятує Лукаша?

(Він зрадив не тільки Мавку, а й самого себе, усе те високе і благородне, що в ньому було. Тому Мувка визволяє Лукаша, повертаючи йому людську подобу. Вона розуміла, що людина, яка виросла й живе в неволі, не може «своїм життям до себе дорівнятись»)

 

 Вчитель:     

Отже, важкі, не гідні людини умови життя, що поступово засмоктували Лукаша в свої тенета, штовхнули його на шлях зради. Але в останній сцені з покликом щастя Лукаш кидається до Мавки

Так у драмі вирішується конфлікт між буденним життям і високими пориваннями душі особистості, дійсністю і мрією. Цей конфлікт дуже складний, він має філософсько-психологічний характер. Виходячи з його розв’язки, людина ніколи не буде задовольнятися тільки їжею, теплом, затишком. Але й ігнорувати цими речами  неможливо, бо ми є не тільки душа, а й тіло. Як же зробити правильний вибір у житті,  щоб не зрадити собі, як це зробив Лукаш? Що для цього необхідно? Давайте спробуємо дослідити цю проблему. Отже, яка головна умова людського життя?     

 

3. Оголошення теми та мети уроку.

 

                                               План дослідження

  1. Порівняння поведінки  та рис  характеру Мавки і Лукаша, ін. персонажів:
  • Поведінка в  ситуації  вибору
  • Здатність боротися за власне щастя
  • Вміння поступатися
  • Ставлення до праці
  • Мова та жести
  1. Повага до свободи  інших у вільних та невільних людей
  2. Рівень прийняття суспільних норм і правил

 

Вчитель: У поглибленому дослідженні конфлікту нам будуть допомагати консультації практикуючого психотерапевта  (до ролі психотерапевта готувався один з учнів), а також окремі мікро-дослідження та повідомлення

 

            Інсценізація (сцена на початку 3 дії)

 

  • За що так розгнівався Лісовик на Мавку?

Очікувана відповідь:

На думку Лісовика, людина, яка відвернулася від високих ідеалів вільного, духовно багатого життя, стає подібною до вовкулаки  і мусить вовкулаком залишатися. Він не міг пробачити Мавці її легковажності, адже  застерігав : «Минай людські стежки, дитино, там неволя тягар свій носить»

  •  Чому так легковажно поставилася до його застереження Мавка?         

(Для Мавки воля – природний стан. В її запитанні – наївне здивування і водночас віра в те, що воля не може зникнути: «Ну як-таки, щоб воля та пропала? Се так колись і вітер пропаде?»)

 

Вчитель: Отже, ми бачимо, що якщо вільна Мавка просто не уявляє життя без волі, то для людей і в тому числі для Лукаша її відсутність є головною причиною всіх нещасть. Починаємо заповнювати таблиці зробленими висновками  для порівняння поглядів  вільної Мавки і невільного у своєму виборі Лукаша.( В ході дослідження  записи робляться постійно).

  • І все ж не варто поспішати погоджуватися з Лісовиком. Спробуємо самі  перш за все з’ясувати, що таке воля?  У чому вона виражається?

Звернімося за консультацією до психолога          

 

Психолог:  В самому загальному розумінні свобода – це відсутність тиску, обмежень. Свобода людини виражається в свободі вибору.  Вона поруч із іншими чинниками (спадковість, виховання, оточення) впливає на формування характеру людини, зокрема на її ставлення до людей, до роботи, формує власні погляди, переконання та навіть своєрідні неповторні зовнішні риси індивідуальності людини, зокрема жести, мову.        

Ще в першій дії Мавка дізнається від Лукаша, що люди часто не мають права на вільний вибір супутників життя, адже дядько обіцяв підібрати наречену й оженити його. Отже, Мавка починає розуміти, що з Лукашем вони представляють два різні світи.

Лукаш не мав свободи вибору ще й через тиск,який на нього чинила мати, змушуючи відмовитися від Мавки і одружитися з Килиною

Отже, Мавка починає розуміти, що з Лукашем вони представляють два різні світи.

Лукаш не мав свободи вибору ще й через тиск,який на нього чинила мати, змушуючи відмовитися від Мавки і одружитися з Килиною.

 

Вчитель: Здогадуючись, що вони з Лукашем представляють два різні світи, вільна Мавка все ж намагається боротися за своє щастя, на відміну від Лукаша.

  • Як саме?

Очікувана відповідь: Вільна, позбавлена будь-якої дріб’язковості, Мавка не може зрозуміти суті життя людей і тому спочатку не протистоїть їм, навіть поступається власними принципами – міняє пишні шати на бідняцький одяг Лукашевої сестри.

Поступаючись, Мавка хоче врятувати своє щастя, над яким нависають темні хмари буденщини. Вона готова на все, щоб зрозуміти людей і бути з ними.

  • Чи можна вважати поступливість Мавки її слабкістю? Підніміть руки, хто думає, що «так»
  • І все ж поступливість – це слабкість чи сила? Хто уступить в конфліктній ситуації – вільна людина чи невільна, несвобідна?

 

Психолог:  Для вільної людини поступка не є приниженням чи поразкою. Невільна людина буде сперечатися до хрипоти, вимагаючи, щоб їй поступилися дорогою, а вільна завжди поступиться, тому що для вільної людини не є базисною цінністю першість на перехресті.

Як психолог я впевнений: всі, хто не вміє поступатись і визнавати свою неправоту,- дуже невільні люди, які залежать від своїх комплексів (неповноцінності та інших)

 

Вчитель: Продовжимо дослідження. Які ще  переваги вільної людини над невільною? Порівняйте ставлення до праці вільної Мавки і надто залежних від суспільних умов життя Лукаша та його матері.

Експерт:

Мавка перебуває в повній гармонії з природою. Для неї робота – це не повинність невільника, раба, наймита перед своїм хазяїном, не лише засіб до існування, а потреба душі, діяння, нероздільне з красою. Вона насаджує квіток попідвіконню, живучи з Лукашем.

«Потрібні ті квітки!» - заявила Лукашева мати. Вона почала постійно дорікати синові і грою на сопілці, і ніжними взаєминами з Мавкою, бо це нібито відриває їх від роботи. Її повністю підкорив вбогий світ міщанства.

Лукаш намагається захистити себе і Мавку. Але й він скоро «захворів», заразившись від матері породженими роками невільницького життя пороками: робота і краса – несумісні;  невістка в сім’ї – невільниця, гірша наймички. І цінують її за придане. «Їм невістки треба, бо треба помочі – вони старі. Чужу все до роботи заставляти не випадає. Наймички – не дочки».

 

Вчитель:  Чи можна з допомогою зовнішніх ознак розпізнати вільну і невільну людину?  Давайте послухаємо мову матері та Килини, а також вільної Мавки і порівняємо

 

Читання в ролях діалогу матері та Килини (Дія 3) та монологу Мавки (Дія 1) від слів «Нічого. Спала. Хто ж зимою робить?»

  • Які можна зробити висновки про мову вільної Мавки та невільних людей?

Очікувана відповідь: Мова матері і Килини така ж, як і вони самі, - груба. Вже перші репліки свідчать про їх убогий духовний світ.

Мова вільної Мавки демонструє духовну красу героїні, вона буквально зачаровує Лукаша.

 

  • У тапер послухайте, як про  рухи і поведінку людей, що живуть в неволі, розповідає всесвітньо відомий російський співак Ф. Шаляпін

 

Слайд №4 Портрет Ф. І. Шаляпіна

Повідомлення учня:

Ф.І.Шаляпін відзначав у своїх спогадах: «Є іноді в руських людях така нездоланна фізична скутість, яка викликає в мені глибоку образу і біль. І все це тому, що вона є наслідком нашого тривалого рабства. Дивлюсь на європейців і заздрю їм – яка свобода і невимушеність жестів, яка легкість слова! Не завжди і не у всіх ця свобода і легкість високого стилю, але все ж відчуваю я в них якесь утвердження своєї особистості, своєї гідності. А ось наш чоловік, дивись, душа в нього вільніша вітру, в мізках у нього орли, в серці солов’ї співають, а в салоні обов’язково перекине стілець, розіллє  чай, спіткнеться. Дати йому на якому-небудь банкеті слово – знітиться, двох слів не зв’яже, зніяковілий. Повторюю, це від того, швидше, що надто довго руський чоловік ходив під грізним оком то царя, то поміщика в якості раба. Надто часто йому говорили: «Мовчати, тебе не запитують»

Вчитель: Отже, як бачимо, все: і наші рухи, і наша мова виказують нашу внутрішню несвободу. Про це, мабуть, здогадуються ті молоді люди, які у зв’язку з власною  «необтесаністю»  ведуть себе з напускною, демонстративною розкутістю або, можливо, з зайвою сором .

Чи означає це, що нам треба відмовитися від усіх норм і правил, вироблених людством, щоб почувати себе вільно, не чути ніяких докорів, тобто для досягнення абсолютної свободи. Послухаємо, що нам скаже психолог.

Психолог: Парадокс вільної людини в тому, що вона прекрасно знає, від чого вона не вільна і не може бути вільною в принципі. Скажімо, від морально-етичних норм та від  соціальних умов.

Для вільної людини свобода і вседозволеність – зовсім різні речі. По-справжньому вільна людина поважає свободу інших. Тому і не дозволе собі, наприклад, бринькати на балконі після півночі так, що сусіди до міліції дзвонять.

Слід розрізняти вдавану свободу і справжню.  Люди, які демонстративно ігнорують суспільні норми і правила, - це закомплексовані невротики, які за епатажною поведінкою приховують власні комплекси, невпевненість у собі.

Отже, ми за внутрішню свободу, за вільний вибір, звільнення від будь – якого тиску, але не за вседозволеність.

 

Слайд № 5

Вчитель:  У Святому Письмі є один не кожному зрозумілий епізод: «Хто любить батька або матір більше, ніж  мене, той недостойний мене. І хто любить сина або дочку більше, ніж мене, той недостойний мене»

  • Як ця настанова стосується кожного з нас?

Якось одна жінка поскаржилася: чоловік під Новий рік зрубав блакитну ялинку,  що прикрашала центр села, і за це його мали судити. «Та чим же винен батько, що захотів подарувати радість своїм дітям?» - ремствувала жінка.

Потішити на свято своїх дітей – намір, звичайно, благородний. Але ж чоловік забрав радість у інших дітей, у цілого села забрав. Отже, задля свого кревного вчинити зло іншим – це і є поставити свою приязнь над Ісусом Христом. Це і є та вседозволеність, яка недопустима в цивілізованому суспільстві.

  • Як ви можете пояснити співвіднесеність настрою героїв драми «Лісова пісня» з певною порою року  в природі?

(Людина – частина природи. А це означає, що вона має бути, як Мавка, як усе в природі, вільною)

          4.  Підсумки

Вчитель:  Я бажаю вам і всім нам бути вільними людьми, цінувати волю. Бо тільки вільна людина може «своїм життям до себе дорівнятись», тобто реалізувати свої таланти,  вміння, одним словом, втілити Божий задум.

Не ховайтеся від життя, не соромтеся по-дурному, живіть повноцінним, вільним життям, але при цьому не впадайте в хамство, демонстративну розкутість, безсовісність.

 

Слайд № 6 Таблиця з результатами дослідження

 

Вчитель: Порівняйте власні записи з таблицею на екрані .

  • Чи переконали вас результати нашого дослідження у тому, що головною умовою людського життя є воля?

 

Слайд №7 «Воля або смерть»

Вчитель:   Не випадково  і   девізом Майдану були  слова «Воля або смерть». Саме за волю, за право на людську гідність віддали життя герої Небесної Сотні. Як найбільшу цінність  для всього народу  її відстоюють сьогодні наші захисники на Сході.

І все ж пам’ятайте, що абсолютно незалежна людина – це біоробот. Їй нічого не потрібно, вона нікого не любить.

 

 

5  Домашнє завдання

Слайд №8  Домашнє завдання: Підготувати матеріали до твору «Лісова пісня» - нечуваної сили і краси гімн вільній людині»

Категорія: Мои файлы | Додав: chuiko
Переглядів: 9340 | Завантажень: 75 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: